Tramvaje řešením dopravy ve městech? V USA je znovu objevují

To, co se nám zdá úplně běžné, nemusí být běžné jinde. A to i na západě. Je řada věcí, které u nás fungují lépe. V dopravě opravdu můžeme být pyšní na to, jak u nás funguje hromadná doprava a městská hromadná doprava. Tramvaje jsou u nás otázkou větších měst, tam ovšem plní zcela unikátní a nezastupitelnou roli.

Vícepruhové silnice nejsou řešení

Za poslední desítky let Američané pochopili, že rozšiřování ulic a budování dalších jízdních pruhů a stále složitějších a rozsáhlejších křižovatek nikam nevede a snaží se městům vrátit život. Zrovnoprávnit všechny druhy dopravy, umožnit chodcům dostat se od jednoho cíle k druhému. Proto vznikl například projekt Jeffa Specka “Walkable Cities”. Je zajímavé sledovat Speckův twitter, kde obdivuje evropská města. Historická centra jsou pro něj hotovým rájem. Všude se dostanete pěšky. Pro řadu měst v USA, zejména ta, která nejvíce rostla v typu kterému dnes říkáme urban sprawl, naprosto nemyslitelná věc. Infrastruktura pro chodce úplně chybí, hromadná doprava nefunguje a v podstatě jsou všichni závislí na autech. Právě zde se nabízí vybudování tramvajových tratí a přilehlé infrastruktury.

Pro Evropana je často složité problémům, které za oceánem řeší, porozumět. U nás prostě nejsou. Zatím. Nedopusťme, aby vznikly.

Máme svoje dopravní potíže. Zdaleka ne naštěstí takové jako některé západní země a zejména USA. Zatím. Poučme se z jejich chyb! Auta prostě nejsou řešení! Více aut ve městech znamená více dopravních kongescí, i když hlavní tahy rozšíříme. A každé zaparkované auto na ulici je překážkou pro všechny ostatní a znehodnocuje ostatní funkce komunikace.

Hromadnou dopravou nejezdí jen chudí

V USA, často platí, že hromadnou dopravou jezdí chudí. U nás má hromadná doprava tradici a nepřipadáme si méněcenní jen proto, že do práce jezdíme vlakem, autobusem, tramvají či že trolejbusem. Auto se u nás nestalo symbolem bohatství a je to dobře. Dokazuje to svým způsobem i to, že nás nic nežene k obnově našeho vozového parku. Raději my Češi investujeme do bydlení, než do aut. A porovnání se západními zeměmi Evropy také není tak jednoduché, jak nám novináři tvrdí. Např. v Belgii je automobil zcela běžným firemním benefitem i pro lidi, kteří auto k výkonu své práce vůbec nepotřebují.

Sama jsem také dojížděla vlakem a tramvají ( nyní jsem doma s dětmi) a zase se tak budu snažit jezdit. Cesta mi trvala hodinu, ovšem domů jsem dojela odpočatá a naladěná na volný čas. Autem by mi cesta trvala polovinu, ale musela bych se soustředit na řízení a doma si pak stejně ještě chvíli odpočinout a přepnout do volnočasové nálady. Ve výsledku by mi to možná zabralo času víc. Věřím, že podobně to má spousta Čechů, protože hromadnou jezdíme hodně. Záleží na jednotlivých krajích, jak dobře funguje tzv. integrovaná doprava. Vždycky si můžeme na něco stěžovat a vždycky je co zlepšovat, ovšem v kontrastu k jiným zemím bychom opravdu měli být pyšní na to, že i z těch nejmenších vesnic se můžeme dostat autobusem či vlakem do města.

Proč v USA objevují zrovna tramvaje?

Podle odborníků přizvaných televizí Vox mají výhody vlaků a zároveň mají výrazně nižší náklady na pořízení než metro. Vyplatí se i v menších městech ( v měřítku USA). Od rozvoje městské hromadné dopravy si slibují hospodářský růst a co je oproti řadě našich politiků zajímavé je, že uvažují v dlouhodobém horizontu. (Někde jsem měla zdroj, ale nedaří se mi ho dohledat. Třeba doplním později 🙂 Tento zdroj mě inspiroval k napsání tohoto článku.) Lepší dostupnost a alternativy pro lidi vždycky lokalitu zatraktivní. Zvláště, když do nejproduktivnějšího věku vstupuje naše generace mileniálů. Jednou z věcí, kterou se lišíme od předchozí generace je to, že nám záleží na místě, kde žijeme. Práce a plat už prostě nejsou vše.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.