Jak nemá vypadat autobusová zastávka

Tento blog chci od začátku udržovat pozitivně naladěný a zbytečně věci nekritizovat. Ale tohle mi prostě nedá. V Soběslavi jsem strávila řadu let svého života. Dopravně to nikdy nebyla žádná hitparáda, ale to, co provádějí s náměstím je opravdu tristní. Jakmile jsem to uviděla, když jsme byli navštívit rodiče, hned mi stoupl tlak. Máloco mě dokáže tak rozčílit, jako neznalost a ignorace v oboru, který miluji. Navrhnout autobusovou zastávku je přece tak jednoduché.

Nemyslela jsem, že autobusovou zastávku je možné tak zmršit

Úpravy celého náměstí mi přidjou jako jeden velký omyl. Ale o tom možná někdy příště. Pro tento příspěvek jsem si vybrala jen jedno místo. Nevěřila jsem, že něco tak jednoduchého jako je autobusová zastávka v zálivu je možné tak domršit. Posuzovala jsem desítky projektů v rámci mé činnosti v CDV. Chyby v bezbariérovosti byly časté, ale většinou šlo o místa netypická nebo chyby, které nejsou tak zřejmé. Jenže pro autobusové zastávky jsou v normách a TP detailní obrázky provedení. Proto mi to hlava nebere. No posuďte sami. Ty důležité věci jsem shrnula do fotky, kterou jsem udělala.

Co všechno je možné zkazit na jedné autobusové zastávce
Chybně provedená zastávka v Soběslavi na náměstí

Shrňme to

  • Chybně umístěné označníky zastávky

Označník IJ4c, který je umístěný před zastávkou se u zastávky v zálivu nepoužívá. IJ4b je umístěný na přístřešku pro cestující, který je ovšem daleko od samotné zastávky. A tam, kde by označník být měl, není pro jistotu žádný 🙂

  • Signální pás nikam nevede

Signální pás, to jsou obvykle ty čudlíkové dlažby, slouží slabozrakým a nevidomým ke snazší orientaci v prostoru a navádějí je k různým cílům. V tomto případě na místo, kde lze očekávat přední dveře autobusu. Umístěný je správně. Háček je v tom, že nevidomý tento signální pás jednoduše nenajde. Viz další bod.

  • Chybí vodicí linie

Na jedné straně vozovka, na druhé parkoviště. Kdybyste byli závislí na slepecké holi, podle čeho byste se řídili, že jdete správně? Jedině podle čumáků aut, jinak si na obrubníku zvrknete kotník, nebo rovnou zlomíte nohu. Nástupištní obrubník je vyšší i v tomto případě. Neměřila jsem, ale normových 18 – 20 cm mít bude.

  • Přístřešek je nesmyslně daleko

Je hezké, že Vás nenechají zmoknout, když čekáte na autobus. Jen cestou musíte přejít místo pro přecházení a dalších pěkných pár metrů jít po chodníku. minimálně tak 20 m. To je docela daleko. Zvlášť když jste třeba důchodce o holi. To Vám nejspíš autobus ujede. Jednu výhodu ale tento přístřešek přece jen má. Nejspíš Vám nebude kouřit nikdo pod nos.

Nejde to řešit jinak?

Samozřejmě, že by to šlo. Zvlášť v tomto případě, kdy se “předělává” celé náměstí. Problém je ten, že jsou jednoznačně preferována osobní vozidla. A že absolutně nejsou řešeny nedostatky z dob minulých, naopak, jen se tam těch problémů ještě pár přidělalo. Nesleduji projekt změn celého náměstí, ale z provedení části projektu, která už je hotová, je zřejmé selhání na všech zúčastněných stranách. A nejen u této zastávky. Chyby vidím už v koncepci pojetí prostoru, ignorování širších dopravních změn, které vyvolala stavba dálnice D3. A celá řada chyb je ve vlastním provedení. Naprostá ignorace vyhlášky č. 398/2009 Sb. i rozhledových poměrů podle závazných částí norem.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.