Chůze je také druh dopravy a to ten nejpřirozenější

O chůzi se často začíná psát jako o volnočasové aktivitě. Dozvídáme se, jak je chůze nenáročná na vybavení, jak s ní lze bojovat proti obezitě, nebo jak pomáhá odbourávat stres. Ale chůzi využíváme hlavně k dopravě!

Kolik ročně nachodíme

Na krátké vzdálenosti je chůze jednoznačně dominantním typem přepravy, jak ukazuje graf na obrázku. 87 % cest do 1 km je vykonáno pěšky a i u vzdáleností do 2 km je to 71 % cest, resp. téměř jedna třetina cest do 3 km se uskutečňuje pěšky. A Česká republika tím není nijak vzácná. Například ve Velké Británii je 22 % všech cest vykonáno po svých a chůze je druhým nejdůležitějším „dopravním prostředkem“ po automobilech a dodávkách. Pro trasy kratší než jedna míle (přibližně 1,6 km) je chůze jednoznačně nejdominantnější a je využívána v 78 % případů. Navíc chůze tvoří také jedna třetinu cest kratších než 5 mil (8 km).

Chůze a její podíl na přepravě
Dělba přepravní práce v ČR při dojíždění do školy a zaměstnání dle délky cesty (zdroj: ČSÚ)

Pro chodce jsou běžně určeny chodníky. Velmi často ale obsahují různé překážky. Reklamní tabule, stojany pro kola, přečnívající části vozidel z přilehlých parkovišť apod. Přesto nejproblematičtějšími místy bývají přechody pro chodce či místa pro přecházení. Stále se vysoký počet těchto míst, které nesplňují požadavky na délku přechodu či bezbariérové úpravy. Od té doby, co jezdím s kočárkem, si těchto míst všímám daleko více. Uvědomila jsem si, že představují skutečný problém. Vysoké obrubníky výrazně prodlužují dobu, kterou strávíme ve vozovce. Podobné je to u zastávek hromadné dopravy, které nemají dostatečně vysokou nástupní hranu.

Správci ve valně většině požadují splnit požadavky pro motorovou dopravu a všechny ostatní druhy dopravy odsunují na vedlejší kolej. To se ovšem vzhledem k výše uvedeným číslům jeví jako chyba.

Auta jsou nejméně efektivním způsobem přepravy ve městech vzhledem k prostorovým nárokům.

Berme chůzi vážně

Mám dojem, že chůze není jako druh přepravy brána skutečně vážně. Běžně se chodníky navrhují v minimálních parametrech, zatímco jízdní pruhy jsou zbytečně široké. Pak se všichni diví vysoké rychlosti vozidel, přestože k ní uspořádání ulice přímo vybízí.

Chůze na krásných místech je i skvělý relax.
Pro chodce atraktivní lokalita, vyznačen pruh pro cyklisty. Vilnius, Litva (zdroj: archiv autorky)

Popravdě i lidé, kteří chodí jen pro radost, jsou pro město přínosem. Pokud se pohybují v atraktivní lokalitě, utrácejí více peněz v obchodech, občerstveních, restauracích, kavárnách podél oblíbené trasy. A z daní těchto podniků získá město finance, vzroste atraktivita lokality a tím i ceny nemovitostí apod.

Chůze je důležitá, berme ji proto vážně a budujme kvalitní infrastrukturu. Nedávejme zbytečné výjimky automobilům do pěších zón, netlačme tudy hromadnou dopravu. Poskytujme dostatek místa pro pohodlnou chůzi, laviček pro odpočinek. Když bude ve městech více lidí chodit a méně řídit, budou z toho profitovat všichni, chodci i motoristé.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.